Zichtbaarheid van je website verbeteren met SEO
SEO oftewel Search Engine Optimization is hét sleutelwoord voor iedere ondernemer die zijn of haar site een boost wil geven. Dat wil niet zeggen dat je louter voor de zoekmachines moet gaan schrijven. In het verleden is dat wel gebeurd: ondernemers maakten voor ieder zoekwoord een aparte pagina met daarop een kort, (over)geoptimaliseerd stukje tekst.
Inmiddels zijn de algoritmes van Google veranderd, en wel op een dusdanige manier dat de zoekmachine het verband tussen individuele zoekwoorden steeds beter begrijpt. Om een voorbeeldje te geven: een tekst die behalve het zoekwoord ‘band’ ook de zoekwoorden ‘balanceren’, ‘bandenwissel’ en ‘bandenspanning’ bevat is waarschijnlijk relevanter voor iemand die op zoek is naar een garage dan een tekst waar alleen het zoekwoord ‘band’ in staat. Google geeft dan ook de voorkeur aan langere content waar meerdere gerelateerde zoekwoorden in voorkomen. Door deze verandering moet er naar meer gekeken worden dan alleen het juiste zoekwoord gebruiken.
Je doelgroep centraal zetten
Bij het schrijven van content doe je er goed aan om niet de zoekmachine, maar de (potentiële) klant voor ogen te houden. Welke vragen leven er bij hem of haar? Naar welke oplossingen of antwoorden is hij of zij op zoek? Door je content af te stemmen op de behoeften van je doelgroep voldoe je aan een van de belangrijkste criteria voor Google: het kwaliteitscriterium.
Natuurlijk let je niet alleen op de inhoud van je content, maar ook op de presentatie. Dat betekent dat je teksten helder, foutloos geschreven en aantrekkelijk voor de lezer moeten zijn. Te korte teksten zijn niet goed (want: te oppervlakkig), maar langere teksten (1200 woorden of meer) worden zowel door lezers als door zoekmachines goed ontvangen.
Een gedegen sitestructuur
Je site in het wilde weg volschrijven met enorme lappen tekst is geen goed idee. Wil je een succesvolle SEO-strategie hanteren, dan doe je er goed aan om zogenoemde hub-pagina’s op te zetten: landingspagina’s die volledig draaien om een bepaald onderwerp. Op deze pagina’s neem je vervolgens interne links op naar al je andere teksten die met dit onderwerp te maken hebben. Dankzij een strategie als deze kun je goed ranken op bepaalde zoekwoorden, zelfs als je hierop veel concurrentie hebt.
Nu we het toch over links hebben: vergeet niet om naast het maken van interne links ook actief aan de slag te gaan met het vergaren van backlinks, oftewel externe links die naar een specifieke pagina op je website verwijzen. Linkbuilding is een belangrijke factor als het gaat om hogerop komen in de zoekmachine.
Leads genereren
Informatieve content leidt wellicht niet direct tot meer klandizie, maar wel tot meer leads. Leads zijn belangrijker dan je denkt: door jouw waardevolle kennis te delen creëer je een vertrouwensband met je bezoekers. Weet je eenmaal welke content goed bezocht wordt, dan kan je ervoor kiezen om je leads van dienst te zijn met bijvoorbeeld een handige whitepaper, in ruil voor hun e-mailadres.