Responsive webdesign betekent dat een website zich aanpast aan het scherm waarmee de bezoeker ‘m bekijkt. Dankzij responsive webdesign is een website dus niet alleen op een desktop monitor, maar ook op een smartphone of tablet goed te lezen en te gebruiken. Een absolute must in een tijdperk waarin mobiel internetgebruik een steeds grotere plaats inneemt in ons dagelijks leven!
Maximale gebruikerservaring
De snelste route uitstippelen. Een tafeltje reserveren in je favoriete restaurant. Op de hoogte blijven van het laatste nieuws. Je kunt het zo gek niet bedenken, of we halen er onze mobiel of tablet voor tevoorschijn. Des te belangrijker is het dat de sites die we bezoeken mobielvriendelijk zijn. Om dit te realiseren maken veel (internet)ondernemingen gebruik van responsive webdesign.
Dankzij responsive webdesign kan de layout en de typografie van de website zich aanpassen aan het gebruik op kleinere beeldschermen, zodat de gebruikerservaring van de site ook voor de mobiele bezoeker maximaal is. Teksten en afbeeldingen worden op een dusdanige manier geschaald dat ze op ieder scherm goed zichtbaar zijn zonder steeds in- en uit te hoeven zoomen.
Samenspel tussen vormgeving en inhoud
Wanneer mag responsive webdesign goed genoemd worden? Als het aan ons ligt niet zo snel. Een mobielvriendelijke website die er dankzij een aansprekend webdesign professioneel uitziet hoeft niet per definitie vriendelijk in het gebruik te zijn. Als de doelgroep (te) veel moeite moet doen om de benodigde informatie te vinden, schort er iets aan de gebruiksvriendelijkheid en mist de website z’n doel.
Webdesign draait om het sublieme samenspel tussen vormgeving en inhoud. Een website moet er niet alleen aantrekkelijk uitzien, maar ook logisch zijn in het gebruik. En juist dit gebruikersgemak staat bij ons centraal tijdens het gehele webdesignproces.