We kennen het allemaal de handelingen die keer op keer weer gedaan moeten worden. De handeling die we al jaren zo doen omdat ze al jaren zo gedaan worden. Of de handelingen waarvan iedereen ze kan dromen maar ze nog steeds elke keer handmatig gedaan moeten worden. Of iets wat vele mensen wel herkennen is bijvoorbeeld het werken met die eeuwig oude excel sheet die alsmaar groter en groter wordt… Dit moet toch beter kunnen?
“Wij werken al heel efficiënt”
Wanneer wij vragen of er interesse is in het onder de loep nemen van de huidige werkwijze dan horen we vaak een angstvallig snelle reactie: “Ja maar wij welke al heel erg optimaal dus bij ons is dat niet nodig”. Een Inefficiënte werkwijze ontstaat juist vaak ongemerkt doordat mensen al jaren achtereen op dezelfde manier en met dezelfde software werken. Of juist een opstapeling / combinatie van verschillende applicaties, oplossingen en excel sheets die door de jaren heen zijn ontstaan en die vooral niet (meer) met elkaar samenwerken of communiceren. Hierdoor is het ook helemaal niet raar als er al jaren lang dezelfde werkprocessen aangehouden worden dat deze geoptimaliseerd en eventueel zelfs geautomatiseerd kunnen worden.