Stuur ons een bericht

close
Social media advertising

Social media advertising

Bijna iedereen heeft wel een of meerdere accounts op sociale media. Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram… ongemerkt zijn we er heel wat uurtjes mee zoet. Als ondernemer kan en mag je hier niet aan voorbijgaan: ieder zichzelf respecterend bedrijf ‘doet’ tegenwoordig wel ‘iets’ met sociale media. Van dat ‘iets’ kan je ook iets heel doelgerichts maken namelijk adverteren op de platformen van de toekomst ofwel Social media advertising.

Voordelen van social media advertising

Juist op sociale media vind je tal van kostbare data van (potentiële) klanten. Denk maar eens aan woonplaatsen, leeftijden en interesses. Social media advertising is dan ook dé manier om heel gericht je doelgroep te bereiken. Gericht adverteren heeft als voordeel dat je de kans op conversie enorm vergroot.

Er zijn verschillende sociale platformen waarop je kunt adverteren, zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram en Snapchat. Ieder platform heeft z’n eigen doelgroepen en voordelen. Facebook bijvoorbeeld kent niet alleen veel gebruikers, maar ook veel verschillende soorten advertentiemogelijkheden om zo de juiste doelgroep op de juiste manier aan te kunnen spreken.

Conversie uit social media?

Marketingstrategie bepalen

Zoals iedere vorm van adverteren begint ook social media advertising met het uitstippelen van een marketingstrategie. Als je ons inhuurt voor je advertentie(s) op sociale media doen we eerst een doelgroeponderzoek, zodat we weten waar en hoe we jouw mogelijke klanten het beste kunnen benaderen. Met behulp van sociale, demografische en geografische gegevens zorgen we ervoor dat we de juiste mensen bereiken op het juiste moment en op de juiste manier. Hiertoe zetten we verschillende (soorten) advertenties in, die zowel op traditionele desktop pc’s als voor mobiele internetgebruikers te zien zijn.

Er zijn meerdere manieren om je bedrijf onder de aandacht te brengen: zo kunnen we werken aan het vergroten van je naamsbekendheid, nieuwe klanten verleiden om een product of dienst bij je af te nemen, of bestaande klanten een persoonlijk aanbod doen in de hoop dat ze alsnog of nogmaals tot aankoop overgaan.

Het begin van een goedwerkende sale funnel

Een goedwerkende … wát? De kans dat je nog nooit van een sales funnel hebt gehoord is reëel. Toch heb je er beslist eentje nodig. Sterker nog, een bedrijf kan eigenlijk niet (blijven) bestaan zonder sales funnel. Een sales funnel is een visuele weergave van de reis van de klant, vanaf het eerste contact tot en met de aankoop. In deze visuele weergave wordt de sales funnel meestal afgebeeld als een trechter. Voor deze weergave is gekozen omdat een steeds kleinere wordende groep leads doorgaat naar de volgende fase. Dat klinkt negatief, maar de keerzijde is dat je nu alleen de écht interessante leads overhoudt: de leads die grote kans maken om een sale te worden.

De sales funnel bestaat uit drie gedeeltes: de bovenkant, het midden en het uiteinde. Bovenin de funnel werken we aan het vergroten van de naamsbekendheid van je bedrijf. Onbekend maakt onbemind, daarom is het belangrijk dat je doelgroep weet wie je bent, wat je doet en waarin je je onderscheidt van je concurrentie. In deze fase zijn we nog niet actief bezig met verkoop, maar dat wil niet zeggen dat de bovenkant van de funnel afgeraffeld of overgeslagen mag worden.

Van interesse naar overtuiging…

In de tweede fase werken we aan het interesseren en overtuigen van je doelgroep. Is een potentiële klant op zoek naar het type product of dienst dat jij aanbiedt? Dan is het uiteraard je bedoeling dat hij of zij met jou in zee gaat in plaats van met je concurrent. Met behulp van zorgvuldig opgestelde advertenties zorgen wij ervoor dat jouw product of dienst in de schijnwerpers komt te staan.

… en tot slot naar conversie

Aan het einde van de sales funnel gloort de conversie. De bezoeker kent je bedrijf, heeft interesse in jouw product of dienst, is ervan overtuigd dat jij een goede partij bent om mee te handelen, dus nu is het tijd voor een duidelijke call-to-action!

Een marketingcampagne zonder call-to-action is een gemiste kans: een doodlopende straat waarin de bezoeker eventjes ronddoolt voordat hij of zij ergens anders heen gaat. In de slotfase van de funnel richten we ons dan ook vooral op advertenties waarmee we de doelgroep aansporen om tot daadwerkelijke aankoop over te gaan.

Social media advertising