Stuur ons een bericht

close

Zoekmachine Advertising (SEA)

Wil je optimaal vindbaar zijn voor je (potentiële) klanten? Een advertentie in de zoekmachines zorgt ervoor dat je direct bovenaan in de zoekresultaten verschijnt! Adverteren in de zoekmachine (SEA, van Search Engine Advertising zoals Google Ads) werkt heel gericht.  Mensen zien jouw advertentie alleen als hun zoekopdracht een of meerdere zoekwoorden bevat die voor jouw bedrijf relevant zijn.

Met SEA bereik je dus de mensen die zeker in jouw product of dienst geïnteresseerd zijn.

SEA in vogelvlucht

Wie “zoekmachine” zegt, zegt “Google”. Met een marktaandeel van 95% is Google de absolute marktleider in zoekmachineland te noemen. In deze zoekmachine zijn verschillende plaatsen gereserveerd voor advertenties: bovenaan, onderaan en aan de zijkant van de pagina. De meeste advertenties die je hier ziet zijn tekstadvertenties, maar ook het plaatsen van een beeld- of videoadvertentie behoort tot de mogelijkheden. Naast Google kunnen beeld- of videoadvertenties ook geplaatst worden op Instagram en/of YouTube via YouTube Advertising.

Je advertentie op Google hoeft niet altijd zichtbaar te zijn: hij verschijnt bijvoorbeeld alleen bij relevante zoekopdrachten, of op gezette tijden. Zo bereiken we je doelgroep op de beste manier en maken we optimaal gebruik van het beschikbare budget. Door middel van een zorgvuldige opgestelde advertentietekst proberen we de zoekmachinegebruiker te verleiden tot het bezoeken van jouw landingspagina. Uiteraard maken we hier een aantrekkelijke pagina van, zodat we de kans dat deze bezoeker vervolgens een lead of een klant wordt vergroten.

Google Ads

Zoekmachine Google beschikt over een eigen advertentiesysteem namelijk Google Ads (voorheen Google AdWords). Dit advertentiesysteem werkt als een veiling. Potentiële adverteerders kunnen bieden op de zoekwoorden of zoektermen waarop de advertentie getoond moet worden. Hierbij geeft de hoogte van hun bod aan hoeveel zij bereid zijn te betalen per klik (CPC) of per 1000 vertoningen (CPM) bijvoorbeeld. Google kijkt niet alleen naar de hoogte van je bod, maar ook naar de kwaliteit van je advertentie en de kwaliteit van de landingspagina waarheen gelinkt wordt. Met een geoptimaliseerde advertentie kan je niet alleen meer geïnteresseerden bereiken, maar ook besparen op de kosten.

Adverteren in zoekmachines?

Maximaal rendement dankzij onze specialisten

Onze SEA-specialisten helpen je graag met het bepalen van de zoekwoorden en zoektermen die relevant zijn voor jouw product(en), dienst(en) en doelgroep. Verder bekijken we welk bereik je advertentie(s) moet(en) hebben. Adverteer je het beste lokaal, regionaal, landelijk of buiten onze landsgrenzen? Op welke dagen en tijden is jouw doelgroep online te vinden? Zo zorgen we ervoor dat je maximaal rendement haalt uit je campagne.

Uiteraard gaan we zorgvuldig om met je advertentiebudget. Dat betekent dat we altijd een vinger aan de pols houden, ook als je campagnes eenmaal lopen. We monitoren je advertenties met een vaste interval en stellen deze waar nodig tijdig bij. Met behulp van periodieke rapportages houden onze SEA-specialisten je op de hoogte van alle belangrijke zaken, zoals het bereik van je advertenties en de kosten per lead. Ook heb je de mogelijkheid om een uitgebreid, op maat gemaakt dashboard bij ons aan te vragen. Hier kun je zelf op inloggen, waarna je alle aan jouw website gekoppelde zaken op de voet kunt volgen.

Aan het dashboard kunnen we diverse diensten koppelen, bijvoorbeeld alle sociale media, Google Analytics, Google Mijn Bedrijf en Google Webmasters. Ook kunnen we de concurrentie in beeld brengen en je huidige positie op verschillende zoekwoorden laten zien. Kortom, met een op maat gemaakt dashboard brengen we de statistieken van vele verschillende kanalen bijeen, zodat je in een oogopslag alles op de kaart hebt.

SEO en SEA combineren

Hoewel SEO en SEA beide te maken hebben met online marketing zijn er belangrijke verschillen tussen deze twee. Zo is SEO, in tegenstelling tot SEA, voornamelijk gericht op de lange termijn. Met SEA ben je verzekerd van directe zichtbaarheid in de zoekmachines, zodat er vanaf de start van je campagne meer verkeer naar je website gegenereerd wordt. Daarentegen kan een hogere positie in de zoekresultaten met behulp van SEO gerust een paar maanden op zich laten wachten.

Op het eerste gezicht zou je daarom zeggen dat je beter kunt investeren in SEA dan in SEO. Toch zijn juist organische (oftewel onbetaalde) zoekresultaten waardevol, omdat deze blijven bestaan zolang je je SEO periodiek blijft onderhouden. SEA is verdwenen zodra je je campagne beëindigd hebt. Wij adviseren je dan ook om te starten met SEA voor direct resultaat, maar ondertussen een begin te (laten) maken met zoekmachine optimalisatie oftewel SEO. Zo vullen SEO en SEA elkaar perfect aan en bereik je het beste resultaat op zowel korte als lange termijn.

SEA voor maximaal rendement