Wil je optimaal vindbaar zijn voor je (potentiële) klanten? Een advertentie in de zoekmachines zorgt ervoor dat je direct bovenaan in de zoekresultaten verschijnt! Adverteren in de zoekmachine (SEA, van Search Engine Advertising zoals Google Ads) werkt heel gericht. Mensen zien jouw advertentie alleen als hun zoekopdracht een of meerdere zoekwoorden bevat die voor jouw bedrijf relevant zijn.
Met SEA bereik je dus de mensen die zeker in jouw product of dienst geïnteresseerd zijn.
SEA in vogelvlucht
Wie “zoekmachine” zegt, zegt “Google”. Met een marktaandeel van 95% is Google de absolute marktleider in zoekmachineland te noemen. In deze zoekmachine zijn verschillende plaatsen gereserveerd voor advertenties: bovenaan, onderaan en aan de zijkant van de pagina. De meeste advertenties die je hier ziet zijn tekstadvertenties, maar ook het plaatsen van een beeld- of videoadvertentie behoort tot de mogelijkheden. Naast Google kunnen beeld- of videoadvertenties ook geplaatst worden op Instagram en/of YouTube via YouTube Advertising.
Je advertentie op Google hoeft niet altijd zichtbaar te zijn: hij verschijnt bijvoorbeeld alleen bij relevante zoekopdrachten, of op gezette tijden. Zo bereiken we je doelgroep op de beste manier en maken we optimaal gebruik van het beschikbare budget. Door middel van een zorgvuldige opgestelde advertentietekst proberen we de zoekmachinegebruiker te verleiden tot het bezoeken van jouw landingspagina. Uiteraard maken we hier een aantrekkelijke pagina van, zodat we de kans dat deze bezoeker vervolgens een lead of een klant wordt vergroten.
Google Ads
Zoekmachine Google beschikt over een eigen advertentiesysteem namelijk Google Ads (voorheen Google AdWords). Dit advertentiesysteem werkt als een veiling. Potentiële adverteerders kunnen bieden op de zoekwoorden of zoektermen waarop de advertentie getoond moet worden. Hierbij geeft de hoogte van hun bod aan hoeveel zij bereid zijn te betalen per klik (CPC) of per 1000 vertoningen (CPM) bijvoorbeeld. Google kijkt niet alleen naar de hoogte van je bod, maar ook naar de kwaliteit van je advertentie en de kwaliteit van de landingspagina waarheen gelinkt wordt. Met een geoptimaliseerde advertentie kan je niet alleen meer geïnteresseerden bereiken, maar ook besparen op de kosten.